Korledere går sammen om videoundervisning i corona-slutspurten

Vi er sandsynligvis og forhåbentligvis kommet til slutspurten i corona-krisen. Den ser ud til at ramme korlivet endnu hårdere end i efteråret. Mange kor har brugt af deres korkasse, og flere har oplevet medlemsnedgang, ZOOM-kor har ikke fungeret for alle. Nu er det sidste seje træk kommet, hvor vi sandsynligvis ikke kommer til at kunne have nogen form for fysiske prøver i de første måneder.

Men nu er en håndfuld korledere, sangere og skuespillere gået sammen for at lave et projekt, som kommer flere kor og korsangere til gode. Et alternativ til de korprøver vi savner. 

Martin Jantzen er idémanden bag projektet og underviser selv i nodelære og rytmer. Han har siden www.martinjantzen.com

Martin Jantzen har samlet en række dygtige undervisere, og sammen har de skabt projekt Coronakor. I alt 11 videoer af cirka 45 minutters varighed hver, der spænder over både opvarmning, kropsbevidsthed, nodelære, sangteori og musikalsk fortolkning.

De indvolverede undervisere er

  • Ulrik Aabye-Hansen
  • Mie Brunberg
  • Anne C Lindahl
  • Sune Svanekier
  • Lone Selmer
  • samt en endnu ikke annonceret “Special Guest”!

Det fulde program ser sådan ud:

  1. støtte og klang med udgangspunkt i en lille let gospel melodi. ved jazzsangerinde Lone Selmer
  2. hørelære så man lærer at lave stemmer på øret udgangspunkt i samme gospelmelodi. Ved jazzsangerinde Lone Selmer
  3. Improsang så man bliver en bedre solist ved jazzsangerinde Lone Selmer
  4. Hvor gør man af sine arme og den mentale opvarmning. Ved skuespiller Sune Svanekier.
  5. Nodelære ved Ulrik Aabye-Hansen
  6. Nodelære ved Martin Jantzen
  7. Opvarmningsøvelser ved Anne C
  8. Skalaer og trinkendelser ved Anne C
  9. Den sunde vejrtrækning. Øvelser til at aktivere støtten og styrke ind- og udåndingsmuskler, forskel på hurtige, solistiske vejrtrækninger og koriske vejstrækninger, tips og tricks til det sidste. Ved Mie Brunberg
  10. Formidling af musikalske stemninger. Med udgangspunkt i en sang, arbejder vi med, hvad forskellige slags klang, forskellige tekstbetoning og udtale kan gøre ved stemningen. ved Mie Brunberg.
  11. Surpriceøver med speciel guest.

Idéen med videoprojektet

Martin Jantzen er idémanden bag projektet og er selv korleder for et kor i Lyngby. De manglede en god måde at holde koraktiviteten ved lige, når man ikke kan mødes fysisk, og derfor besluttede han at samle et hold af kvalificerede undervisere. Han mener, at det kan have en stor værdi for den enkelte sanger at blive fastholdt i jævnlige kor-øvelser, og han mener, at det kan være med til at give en fortsat følelse af tilknytning til koret.

Jeg synes personligt også videoerne kan mere end bare være et alternativ til en fysisk korprøve. Det er en unik mulighed for koret at opleve andre undervisere – og dermed andre tilgange til kor – end ved at have den samme korleder hver uge. Dermed kan koret og sangerne også vokse hver for sig, og udvikle deres forståelse for kor og sang.

Videoerne bliver “udgivet” en gang om ugen med start i uge 2, og i skrivende stund er der 2 videoer. Man kan vælge at se dem, når man vil, efter de er lagt op. Koret kan selv vælge, om de skal se dem “sammen” over f.eks. ZOOM, eller om medlemmerne bare vil se dem hver for sig, når tiden byder sig.

Anne C er blandt andet uddannet rytmisk korleder fra konservatoriet i Aalborg, og er altid sprængfyldt med energi.

Prisen for at få fat i disse videoer er 500 kroner for hele koret. (Eller 400 plus moms)

Martin understreger, at pengene går ubeskåret til de involverede undervisere, og at der ikke er en overordnet økonomisk model for at tjene penge på deres bidrag.

Ønsker man at være med som kor (eller evt. som enkeltperson), så kan man kontakte martinjantzen@me.com. For mere information er det også bare at kontakte Martin.

Skal rytmisk kor dirigeres?

Anmeldelse: Conductors Toolbox. En app for dirigenter af rytmiske kor.

Den 26. november udkom en ny app for korledere og dirigenter af pop- og jazzkor udviklet af Jesper Holm (leder af jazzkoret Touché og underviser ved DJM (Det jyske musikkonservatorium)). 

Conductors Toolbox kan fås til iPhone og Android og koster omkring 200 kr.

Hvad skal vi egentlig med sådan en app? Er der ikke rigeligt med kurser og skoler for dirigenter? Kan vi virkelig lære noget fra en app? Og hvorfor nu specifikt for rytmiske kor?

Hvis vi skal starte med det sidste, så er en af de stærkeste pointer i Jesper Holms metode spørgsmålet om hvorvidt et rytmisk kor overhovedet skal dirigeres. Er det overhovedet nødvendigt? Og svaret er et rungende “måske!”

Dirigentens værktøjskasse

Holm vil gerne have os til at reflektere over, hvornår det giver mening at dirigere et rytmisk kor, og i øvrigt hvordan vi bedst gør det, uden at forstyrre musikken. Vi skal gøre, hvad der er nødvendigt, og så ikke mere end det. Skal koret udelukkende hjælpes til at holde rytmen og tempoet i et groovy jazznummer, er et 4/4-slagskema måske ikke det mest oplagte. Hvad kan vi så gøre?

Der er både svar og spørgsmål i denne app, og mange af svarene må man selv give. Til gengæld så tilbydes man et væld af værktøjer til at hjælpe med at svare på spørgsmålet om “hvordan?”. Et eksempel er ved slutningen af et ord eller en frase, hvor et kor ofte kan have svært ved at blive enige om timingen for en slutlyd som f.eks. en konsonant eller en diftong. Her har Holm nogle gode værktøjer, som hjælper koret med præcision i afslutningen. En diftong kan håndteres med et blidt skub med begge hænder i fremadgående retning med håndfladerne fremad og fingrene let bukkede, som puffede du blidt et objekt fremad.


Vil du modtage flere tips fra korogsang.dk? Så skriv dig op til nyhedsbrevet her på siden.


Metode til indstudering og videre arbejde med en sats

Udover værktøjerne til at dirigere er der et afsnit om metode og et afsnit om at spille klaver til en korprøve på den mest hensigtsmæssige måde. Hver afsnit indeholder 3 ti-punktslister. Der indgår en hel del video i app’en, hvor man kan se metoderne i praksis og selv øve sig til det.

Metode-afsnittet deler pointerne op i en metode til indstudering af en ikke-kendt sang samt en metode til at arbejde med allerede kendt stof. Metode-området indeholder inspiration fra en af Jespers samarbejdspartnere på DJM, Jim Daus Hjernøe og skal ses som en del af en overordnet metode, som betegnes som TIC – The Intelligent Choir. TIC er bl.a. en metode, hvor sangerne får mere musikalsk medansvar, og f.eks. bliver stærke i at holde en rytme uden pulsslag fra dirigenten. Der er bl.a. metoder og øvelser til at indarbejde en stærkere rytmisk fornemmelse gennem kropsliggørelse af musikken: grundtrin til at give pulsen, rytmisering af stemmerne, samt forslag til at synge et loop af et antal takter, indtil groovet fornemmes som bevægelse i kroppen og sangerne har et større musikalsk overskud, end fra “blot” at have indstuderet noderne, som de er noteret.

Enkelt design

Designet er enkelt og nemt overskueligt. En mørk blå farve går igen i hele app’en og ved at lave 10 punkter for hver menu-punkt fornemmer man et godt gennemarbejdet og pædagogisk overskueligt værktøj til at forbedre sig som korleder. Der er plads til at være uenig i metoder, og man kan selv vælge ud af værktøjerne, hvilke der giver mening for en selv at bruge i ens egen tilgang til rollen som korleder.

Læs mere på conductorstoolbox.com

Modtag nyhedsbrev fra korogsang.dk

Julekoncert med restriktioner

Mange kor har valgt at aflyse julekoncerterne i år eller gennemføre dem som live-streamede koncerter uden publikum på grund af de vidtgående restriktioner for amatør-musiklivet.

I to af mine kor har vi valgt at gribe det anderledes an og således gennemføre en koncert i Kristkirken på Vesterbro med Koriosum og Beat that Blue.

Restriktionerne bebuder, at alle deltagere skal være siddende med hovedet i samme retning (mod en scene eller lignende) – både sangere og publikum, samt krav til afstand. 2 meter ved sang og 1 meter for publikum.

Det løser vi på følgende måde:

Korene sidder i kirken på “gulvet” med hovederne vendt mod alteret, hvorfra jeg dirigerer koncerten. Publikum vil sidde på balkonerne, med hovedet vendt ind mod salen og naturligt op mod alteret. Da de blot skal have en meter imellem, vil der være plads til ca. 60 publikummer i hver side, mens koret skal sidde mere spredt og derfor er alene om at sidde på bænkene i kirkerummet. (Vi regner dog med et noget mindre publikumsantal, og vurderer max antal inden vi lukker for mange ind).

Ved indgangen deles publikum op, således at dem, der har størst ønske om at overvære Beat that Blue går op i venstre side, og dem der har størst ønske om at overvære Koriosum går op i den højre side. 

Koret kommer ind og sætter sig, når dørene er lukkede. Alle har mundbind på, når de færdes indtil de sidder ned ved deres pladser. Koret synger siddende ved kirkebænkene, og publikum forskånes ganske for sangernes luftstrøm ved at sidde højt hævet over koret.

Koncerten kommer til at foregå onsdag den 9. december kl. 20, og det vil være en kort koncert på ca. 50 minutter. Koriosum vil synge a cappella et par pop/rock-sange og et par julesange, og Beat that Blue vil blive ledsaget på klaver ligeledes med et blandet repertoire.

Nye corona-tiltag: Hvad gør vi nu?

COVID-19 banker atter på døren og viser sit fæle ansigt over det danske land. Hver gang myndighederne slår på trommer og kalder til pressemøde sidder vi korledere på kanten af stolen og frygter det værste. Hvad sker der med vores korprøver i den næste tid? For ikke at tale om koncerter?

Fredag den 23. oktober lød der igen nyt fra det høje, og det var ikke lykkelige toner for korfolket. Det tidligere “lille forsamlingsforbud” er blevet nedjusteret til 10 personer, og det ser ud til* også at gælde for alle fritidstilbud, som tidligere ellers “kun” har haft særlige krav til eksempelvis afstand, afspritning osv. Disse regler gælder dog i denne omgang kun for aktiviteter for voksne – altså folk over 21. (*der er pr. dags dato ikke helt enighed i kormiljøet om hvorvidt tiltagene hundrede procent gælder for os, og der er indkaldt til sektormøde mandag den 26. oktober, hvor det gerne skulle blive helt afklaret).

Det er realiteterne de næste 4 uger: Vi må maksimalt samles 10 personer. Inklusiv korleder er det 9 sangere. For mange melder der sig altså spørgsmålet om hvordan hulan vi får det til at stemme med kor, som ofte har 20 eller 30 sangere eller endnu flere. Det spørgsmål er der sandsynligvis flere svar på!

Samfundssind

Det kommer jeg tilbage til om lidt, for der er først et andet spørgsmål, der har meldt sig hos mange: Skal vi droppe korprøverne helt og aldeles? Skal vi restituere og lade virus’en regere udenom korlivet? Skal vi vise samfundssind og simpelthen stå tiden ud uden korsang? Det er der delte meninger om. Min holdning er, at man skal være opmærksom på en ting:

Vi har også et andet ansvar her, som vi ikke må glemme. Vi skal som korledere facilitere noget, der er vigtigt i befolkningen: et aktivt fritidsliv. Vi har i disse tider i særdeleshed et medansvar for at de personer, der har meldt sig til at synge i vores kor, også så vidt muligt får den mulighed. For nogle er det måske deres eneste kontaktflade med andre mennesker. Det er ikke alle, der lige har op til 9 venner, de kan ses med, og selvom man har, er det vigtigt for vores mentale sundhed at opretholde vores fritidsliv.

Det afspejler myndighedernes regler også – at vi skal bevare de fritidsaktiviteter, vi kan. Så længe vi gør det ansvarligt og med hensyn til smittefare. Så hold antallet nede, men hvis vi på nogen måde kan, så lad os gennemføre korprøverne.

Hvad dælen gør vi så?

I foråret havde mange af os et møde med videokonference-programmet ZOOM. Vi gjorde os erfaringer, og mange konstaterede, at det simpelthen ikke fungerede til at varetage en korprøve. Det var for surt at sidde hjemme i stuen og synge til en enkelt ellers energisk korleders digitale famlen. For nogle fungerede det en smule, men det var nok de færreste, der syntes, at det var optimalt.

Jeg ser flere muligheder for at føre korprøver med 9 sangere ud i livet. Og ved flere af disse muligheder, tilføjer jeg en variant af ZOOM-øverne, som måske faktisk kan fungere. Det fungerer i hvert fald i mine kor: Vi laver en kombination af små hold og ZOOM-øver. Dem der ikke er med til prøven kan være med hjemmefra over ZOOM. Således får de ikke bare en kedelig 1-1 oplevelse, men de får faktisk fornemmelse af en korprøve og en korstemning mellem de tilstedeværende. Og det er i mine kor en afgørende forskel, der gør det sjovere for mange af deltagerne. Og så giver det som en bonus også en mulighed for dem, som er nervøse for at mødes live, at de stadig kan være med hjemmefra.

Man kan naturligvis også holde fast i live øvere med deltagere i grupper af 9. Det kan fungere for nogle kor bedre end den opdelte prøve. Herunder er nogle forslag til et par modeller.

  1. Vi mødes i stemmegrupper i små hold i løbet af en aften. Afhængigt af hvor stort koret er, kan man mødes f.eks. hele alt-gruppen eller halvdelen af altgruppen fra 19-19.45 og derefter sopran-gruppen 19.45-20.30 og så herre-gruppen fra 20.30-21.15. Det kan varieres efter størrelse, og fungerer bedst i mindre kor.
  2. Vi mødes i små blandede forudbestemte hold af 8-9 personer en hel aften. Hvert hold skiftes hver 2., 3., 4. eller 5. uge afhængigt af hvor stort koret er.
  3. Hvis koret er stort er det ikke sikkert, at nogen af disse løsninger er mulige/tilfredsstillende. Derfor er det en mulighed at tilføje livestreaming/videokonference (F.eks. ZOOM) til korprøven for de “hjemsendte”.
  4. Man kan også lave en ren ZOOM-øver, som nogle af os eksperimenterede med i foråret. Det kan ikke anbefales for alle kor, men for nogen kan det måske fungere i en mindre periode. Her kan man f.eks. bruge tiden til at gennemgå teori, og man kan som minimum opretholde en social kontakt og fornemmelse af at vi stadig er der og husker hinanden.

Hvordan gør vi med det der ZOOM?

Hvis man vil inkludere ZOOM i korprøven skal man huske, at man skal have:

  • En computer (med indbygget kamera – og selvfølgelig med ZOOM installeret)
  • Strøm til computeren (stik og evt. forlængerledning)
  • En stabil internetforbindelse (måske via telefonen, men allerbedst, hvis man kan have en kablet forbindelse)
  • Bruger man telefon som internetforbindelse, er det en god idé at have strømstik med til telefonen også.
  • Et sted at stille computeren, så alle kan se skærmen og så den filmer både korleder og nogle sangere.
  • Nice-to-have men ikke nødvendigt:
  • Et lydkort/sound interface,
  • Mikrofon (gerne en god kondensatormikrofon, som ikke er retningsbestemt men tager lyd bredt)
  • Et eksternt kamera med stativ (slet ikke nødvendigt, men det kan være rart at have, især i forhold til at alle skal kunne se skærmen)

ZOOM-deltagerne skal som udgangspunkt mute deres mikrofoner, men for at få en god korprøve er det vigtigt, at man også inkluderer de hjemsendte ZOOM-deltagere på lige fod med de tilstedeværende. Giv dem lidt opmærksomhed, og få dem til at sige hej med mikrofon tændt. Måske kan opvarmning også foregå med mikrofonen tændt. Spørg til dem, om de er med, eller om de ønsker at få uddybet ting, eller gennemgået en stemme igen. Man kan også lave nogle øvelser, hvor man kan få et par enkelte til at synge alene over ZOOM.

Det er min erfaring, at det er nok til at de kan få en god følelse af at være delvist med til korprøven. De kan selv vælge, hvor meget de synger med, men hvis der skal være fremgang i koret, er det vigtigt at så mange som muligt deltager aktivt også over ZOOM, så sørg endelig for at spørge til om de er med, så de føler, at de også skal præstere, og at det betyder noget, at de er der!

Kommentarer

Har du tanker eller kommentarer til dette indlæg, så er du velkommen til at skrive i kommentarfeltet. Hvis du ønsker uddybende information om ZOOM, kan du se nogle af de øvrige indlæg på siden eller spørge i kommentarsektionen.

Corona-information til kor

Er det bare mig, eller kan det være lidt svært at hitte rundt i de forskellige regler?

1 meter til siderne, to meter i sangretning? To meter til alle sider? Anbefalinger eller regler? Hvem bestemmer egentlig? Er det myndighedernes regler der gælder eller kirkens regler?

Det er en kamp at finde ud af, hvilke regler, der gælder for tiden, og ikke mindst om man bør være mere forsigtig end reglerne anbefaler, eller om man kan slække lidt på det hist og her?

Da jeg er korleder i 6 kor og vokalgrupper, så har jeg fundet ud af, at lave et fælles regelsæt for alle mine kor, og gøre opmærksom på min tilgang til disse regler. Jeg har listet reglerne ovenfor, og så har jeg formuleret en række overvejelser, som jeg har sendt samlet til mine kor.

Man bliver noget rundtosset af alle de regler, men det er min erfaring, at det er utroligt vigtigt at man holder fast i, at vi kun kan følge de regler, som sundhedsmyndighederne udstikker, fordi de til dels er dem, der har størst tilgang til information, og fordi man til dels så har sit på det tørre, hvis der skulle ske det værste, at mange i koret bliver smittet.

Heldigvis ser det faktisk ud til at virke, da der har været eksempler på kor, hvor der har været smittet iblandt, som har været til korprøver uden at smitte andre. Der er desværre også eksempler på det modsatte, men ved den information, der har været tilgængelig, ser det ud til at have været netop, hvor der var max en meter mellem sangerne under sang – ikke ved 2 meter.

Jeg håber så inderligt på, at vi kan gennemføre nogle koncerter i denne sæson. At synge for et publikum er jo det magiske ved at synge i kor, og det er ikke så spændende at blive i øvelokalet hele efteråret og vinteren. Men selv hvis vi ikke kan invitere publikum, så er det en mulighed at streame en koncert og synge i et koncertlokale med måske kun en kameramand til stede som publikum, og stadig få en oplevelse af en fælles korpræstation.

DIY produktion af korvideo

Nød lærer nøgen kvinde… at blive fortvivlet

Video produktion og lydproduktion har stået på min to-learn liste i flere år. Nu har corona-krisen tvunget mig ud i at arbejde med det, og i den proces har jeg opdaget, hvor meget man kan lære sig selv ved hjælp af YouTube tutorials – men også hvor mange begrænsninger der er, når det man skal lære er meget specifikt – og ikke mindst hvor mange grå hår man får, når ting lige pludselig ikke virker, og man faktisk ikke aner, hvad man har gjort forkert.

Det sidste var jeg ude for med min video til koret NurSing. Lige da jeg troede jeg var færdig med lyd og billede, og egentlig bare skulle lægge lydfilen ind, så rykkede alle videoer sig i forhold til hinanden, og jeg kunne af en eller anden grund ikke fortryde. Så nu måtte jeg helt forfra med processen med at synkronisere alle videoerne. Og da jeg også var kommet til at slette lyden fra de enkelte videoer, så måtte jeg sidde og kigge på deres mundbevægelser og få det til at passe med et m eller b, når de lukkede munden osv. Det, jeg troede var en sidste times arbejde, viste sig at være 6 timers arbejde oveni. Heldigvis var jeg i god tid og nåede deadline alligevel.

Sådan kan det nemt gå, når man skal lære imens man arbejder med videoproduktion. Jeg vil på det varmeste anbefale, at man sørger for rigtig god tid, hvis man kaster sig ud i et DIY video-projekt som det her.

Brug de rigtige keywords

Men man kan som sagt lære sig selv mange ting ud fra tutorials, hvis man altså kan finde de rigtige. Den store udfordring er her, at man skal kende de rigtige keywords, som man kan søge på. Hvordan finder man f.eks. Videoer, der beskriver, hvordan man laver en korvideo med flere vinduer i et. ‘Windows’ eller ‘frames’ giver ikke rigtig de bedste resultater, så jeg måtte lave en del research for at finde ud af, at man skal tænke det som et ‘grid’ – altså et net. Og så kan søge på gridlines eller grid-overlay for at få noget software plugin til at gøre processen nemmere.

Derudover er der en masse fagbetegnelser, som man skal kende og forstå for at kunne arbejde med video-redigering. Jeg vil i denne blog gennemgå nogle af disse termer, så du kan få et overblik og et sted at starte ud fra.

Jeg i live

For nylig havde vi premiere på den første af 3 videoer fra 3 af mine kor. Det er fra koret NurSing, som har lavet en corona-indspilning af Jeg’ i live. Arrangementet er Line Groths, og hvis I ikke er bekendt med hende, laver hun fantastiske arrangementer, så lad det være et lille tip, hvis I skal finde gode kor-arrangementer.

Jeg vil gøre rede for nogle af de søgninger og nogle af de processer, jeg har været igennem for at lave videoen, og der vil også være nogle tips til, hvordan man arbejder.

Se videoen her:

Mit udstyr

Hardware:
Macbook pro med 2,9 GHz Quad-Core og 16 GB hukommelse

Software:
Final Cut pro X (FCPX)
Plugins: Gridpop fra FX Factory
Logic Pro X

Tip: Final Cut og Logic kan købes i en studiepakke til omkring 1500 kr hvilket gør disse programmer utroligt budgetvenlige.

Tips til FCPX

Min arbejdsgang (workflow):

  1. Vend videoer, der vender forkert INDEN du arbejder med dem i FCPX
    Åbn videoen i Quicktime
    Roter videoen med shift-cmd-R eller shift-cmd-L
    Gem videoen cmd-S (Hvis det ikke virker, så eksporter den ved at klikke på Arkiv-Eksporter som og vælg format)
  2. Definer tidslinje
    Videoerne ordnes på tidslinjen, og den første video definerer tidslinjen, så sørg for at vælge den længste video først, eller den video, der starter tidligst. Hver video placeres på sin egen linje, og den øverste vil være den, der også ligger øverst og dækker for de andre.
  3. Synkronisering: Vælg visning af lydsporet i stedet for billede, så er det nemmere at synkronisere. Hvis du har lavet et særskilt lydspor i f.eks. Logic, så læg det ind, så det passer til den første video, og synkroniser derefter de øvrige videoer til det.

    For at lette arbejdet, kan man lægge et klap ind, MEN korsangerne vil have forskellig feeling for time, og det er vanskeligt at synkronisere DERES klap. Derfor skal det være et klap optaget på optage-sporet, og det vil altså kræve, at de skruer op for lyden, så den kan høres på optagelsen i starten, og dernæst skal der være tid til, at de kan skrue ned igen/tage høretelefoner på inden de skal synge, så resten af optagelsen ikke kommer med. Alternativt kan lyd og billede optages hver for sig, og så skal de på videoen agere at de synger, mens de afspiller lyden hørbart på optagelsen.
  4. Framesize:
    Størrelsen af videoerne (altså framesize (højde X bredde)) kan være meget forskellige, og for at skære dem præcis til, er det en god idé at se på forholdet. (Frame ratio) Videoer har i dag mange formater, og der er ikke en enkelt standard. Hvis du vil arbejde med kvadratiske frames, så kan du gøre det ved at skære den til med nøjagtig præcision ved at finde framesize på den enkelte video og så trække den korte side fra den lange side. Derefter skærer du det antal pixels fra på den lange side. (F.eks. 1280×720: her skæres 560 fra den lange side)
    Brug inspector til at se, hvilket format videoen har.
    Under Crop vælges Left og der noteres den værdi, der skal skæres i alt (f.eks. 560)
    Vælg nu crop-trim og flyt billedrammen, så den har sangerens ansigt i midten.
    Tryk Done
  5. Brug et grid overlay. Du kan downloade en pakke med Generators som er en form for plugin til Final Cut Pro X her: https://www.rippletraining.com/products/free-plugins/legacy-generators/

    En af dem er et grid, som kan lægges ind over filerne. Det kan bruges som pejlemærke for at korrigere videoernes placering.

Det koster lige nu 10$ (ca. 70 kr), så det er væsentligt billigere end de fleste tilsvarende plugins.

Det koster 49$ (350 kr) og kan spare dig for en masse arbejde

Begreber der er gode at kende

Framerate (fps/frames per second):
Det er vigtigt, at der optages med samme framerate, da videoerne ellers kan komme ud af sync. 24 var standard på TV i mange år, og fungerer fint. Mange telefoner optager ved 30. 60 og 120 bruges særligt til slowmotion film. Derfor vil jeg anbefale at bruge 30 fps.

Audio sample rate:
Dette begreb kan give store udfordringer, hvis der ikke optages med samme sample rate. Typisk vil det være enten 44.100 eller 48.000. Forskellen er meget lille, så jeg plejer bare at bruge 44.100 som standard. Det vælger jeg også i projektet. På et tidspunkt i forløbet var jeg ude for, at lyden blev forsinket i forhold til billedet, og der var det netop sample-raten, der var synderen. Da jeg ændrede det i projektet, så faldt det på plads igen.

Rendering:
FCPX er enormt ressourcekrævende, og mens man arbejder kan man meget nemt løbe tør for hukommelse på computeren. En af grundene er, at FCPX konstant renderer en ny fil, når du afspiller bare en lille smule af dit projekt. Man kan slå rendering fra i indstillinger og man kan også slette ubenyttede renderede filer, der bare fylder på harddisken. Det er ret vigtigt at kende til det, for ikke at gå helt ned på hukommelse.

Afsluttende bemærkninger

Jeg håber, at disse tip kan være en hjælp til nogen. Skriv endelig en bemærkning, hvis du selv har gode tip eller spørgsmål.

Korets energi

En af de mange positive grunde, man kan have til at synge i kor er den energi, man får ud af det. Jeg hører tit fra korsangere, at de var trætte, da de kom til kor, men de gik hjem med fornyet energi. Og det er endda selvom det tit er meget sent om aftenen, at man synger, og man har haft en lang dag, og måske skal hjem og sove bagefter. Jeg har selv samme oplevelse. Jeg kommer til koret, og er måske træt af hovedet af at have forberedt, har mange ting jeg skal tænke på, og så starter korprøven og efter de par timer i sang selskab, hvor jeg er på og dybt fokuseret og lægger al min energi i koret – så kommer jeg alligevel ud fra korprøven og er nærmest lidt høj og fyldt med energi.

Hvor kommer den energi fra? Og kan vi overføre den til ZOOM-kor eller er det en af de ting, vi må leve uden?

Jeg ser 4 steder energien kommer fra:

  1. Fra en selv
  2. Fra de andre korsangere
  3. Fra korlederen
  4. Fra musikken

1. Den energi vi hver især bidrager med er vigtig. Hvis jeg investerer min energi i sangen, så får jeg også energi tilbage. Når vi er på ZOOM kan det være svært at investere energi. Vi synger måske ikke så kraftigt, når vi ved, at naboen lytter med, og vi lever os måske ikke ind i musikken, når ingen kan høre eller vurdere, hvordan det lyder, og det virker måske meningsløst for den enkelte sanger at synge.

2. Energien fra de andre korsangere er selvsagt svært at skabe virtuelt. Det sociale er vigtigt, og det kan vi godt skabe, men det musikalske og lyden af et helt kor, der omringer os med brusende sang, kan vi virkelig savne. Dette element kan ikke erstattes, så vi må hente energien andetsteds fra.

3. En del af energien må komme fra korlederen. Dette betyder ikke, at vi som korledere nødvendigvis skal være energiske. Vi må blot være engagerede og indlevede i vores job med at formidle musikken for korsangerne. Ligesom at koret ikke altid synger højere, jo mere du svinger armene, så er det vigtigste at inspirere til at energien skal komme fra dem selv.

4. Det musik vi synger er i høj grad med til at give os energi. Der er en grund til, at dine korsangere synger i netop det kor, og en del af grunden er repertoiret. De er glade for at synge netop den type musik, I synger, og det er fordi det giver dem en helt særlig følelse. Så jo mere du kan engagere folk i det musik, du synger, jo større har de mulighed for at mærke musikken.

Disse to øvelser har jeg lavet med mine kor, for at give dem bevidsthed om hvilken indflydelse energien kan have på sangen og omvendt, og hvilken indflydelse, de selv har på energien:

Øvelse 1: Egen energi

  1. Vælg en sang – f.eks. Power Øvelse fra denne side.
  2. Bed koret synge en af stemmerne. Start med at synge med den energi, de har lige nu, og bed dem lægge mærke til, hvordan det føles.
  3. Bed dem om at synge med helt lav energi. Beskriv gerne et scenarie, som de kan relatere, hvor de er trætte og lade dem forestille sig det, mens de synger (lange zoom-møder, ingen søvn osv)
  4. Bed dem om at synge med høj energi og fuld indlevelse. Beskriv gerne et scenarie, hvor de er blevet bekræftet og har fået styrket deres selvtillid (forfremmelse, høj karakter osv) og lad dem forestille sig det, mens de synger.
  5. Bed dem beskrive forskellen – både hvad det gør for sangen og hvad det gør for den energi, de får tilbage.

Øvelse 2: Energi fra musikken

  1. Bed dem synge en sang med god energi. F.eks. Into the Unknown fra Frozen II
  2. Tal om musikkens betydning og historien bag ved (fra eksemplet ovenfor, er det en stemme der kalder på eventyr, der er eventyr og forventning i både melodi og tekst)
  3. Bed dem lægge mærke til, hvad musikken gør for deres egen energi

Inspiration til online korprøver

Onsdag gennemførte jeg et online inspirationskursus til, hvordan man kan gennemføre en online korprøve. Jeg gennemgår nogle øvelser, som du kan finde på denne hjemmeside og nogle tips til. hvordan man kan arbejde med korsangerne.

Skriv gerne en kommentar, hvis du har idéer, spørgsmål eller andet.

Inspirationskursus for korledere 22. april 2020

Online korprøver

Herunder er links til diverse online musikværktøjer, kommentarer til mine oplevelser med dem, og en bedømmelse af, hvor teknisk vanskeligt det er, at komme igang med.

ZOOM er det foretrukne værktøj til at gennemføre korprøver online blandt korledere verden over. Den har indstilling for Original Sound, hvilket giver en mulighed for at musik og sang kan transmitteres ubearbejdet og dermed uden afbrydelser eller forvrængning. Det er ikke muligt at synge samtidig, da der er forsinkelse (latency) på lyden på omtrent 1 sekund. Der findes andre løsninger med lavere latency, men ingen af løsningerne er udviklet godt nok til at det kan anbefales som værktøj i en korprøve. TEKNISK NOGENLUNDE NEMT 2/5

SoundJack er et low-latency kommunikations-system, hvor det kan lade sig gøre at synge sammen med video og lyd. Programmet har stadig børnesygdomme og er ikke super brugervenligt. Men med lidt tålmodighed kan man godt få en forbindelse op at stå og forsøge sig med at synge i time med et par andre musikere. TEKNISK SVÆRT 4/5.

NinJam er et program til at jamme online med flere musikere. Du kan jamme med andre musikere, og det baserer sig på et loop på et antal takter (f.eks. 8 takter). Først hører man det der er blevet spillet i de sidste 8 takter, og så spiller man selv til og næste rundgang vil man så kunne høre, hvad man selv spillede. På den måde kommer man ud over latency-problemet. Man kan f.eks. bruge den til at synge et loop, hvor sangerne synger det samme igen og igen med fokus på at blive mere tight. Eller man kan lade det udvikle sig dynamisk fra loop til loop eller fokusere på et klangligt aspekt. TEKNISK SVÆRT AT KOMME IGANG 4/5.

SoundTrap er en online kollaborativ DAW (Digital Audio Workstation). Her kan man lave et tromme-beat og indspille lyd med software instrumenter eller via mikrofon. Der er også mulighed for at vælge allerede komponerede loops/beats og lægge dem ind i nummeret. Det spændende ved programmet er, at det foregår lidt som Google Docs ved at mange kan redigere i musikken samtidig. SoundTrap er meget nemt at gå til og alle kan være med. Programmet er gratis i to måneder, og derefter betaler man et beløb pr måned. Der er mulighed for at tilvælge en auto-tune plug-in, som kan hjælpe med vokalernes intonation, og der er også indstillinger for lyd som f.eks. giver delay og reverb på vokalen. Man kan bruge det til at indspille vokaler og musik, og man kan godt lave øvefiler eller guide-sang til at koret indspiller. Programmet kan også bruges til at forklare musikteori som f.eks. 16.dels-rytmer ved at omsætte noder til tromme-loop. TEKNISK INTUITIVT 2/5.

JamKazam et andet online jamming-program til at spille i sync med andre musikere. Jeg har ikke prøvet kræfter med det endnu, men det anbefales af flere kolleger.